h1

Overleden op het werk, doodgewoon?

september 29, 2009

Dodelijke ongevallen op het werk

Al jarenlang verwonder ik me over de schijnbare onverschilligheid waarmee wordt gereageerd op dat kleine krantenberichtje dat meldt dat er ergens iemand van een dak gevallen is, of verpletterd onder een zware last.

Overleden… Een bedrijfsongeval. Ongelofelijk dat we het blijkbaar allemaal normaal vinden dat werken zo af en toe een leven mag kosten. Ik verzamel al jaren die berichten. Het lijkt een wat morbide hobby, maar die berichtjes mogen niet vergelen in een archief, of gewist worden van een harde schijf. Die berichtjes moeten schreeuwen om actie. Ik ga ze noemen op dit weblog.

Het mag geen aanklacht worden tegen werkgevers. De schuldvraag ligt aan de achterkant. Daar zijn anderen voor. Wat zou het mooi zijn als dit weblog ooit één dodelijk ongeval zou voorkomen.

Voorkómen. Al 20 jaar hou ik me bezig met arbeidsomstandigheden en veiligheid. En elke keer als ik zo’n overlijdensbericht lees, krijg ik het gevoel dat ik deel uitmaak van een verkeerd systeem. Dat ik misschien wel een beetje medeschuldig ben… ‘Het systeem’ blijkt niet te werken.

Op enig moment zal ‘de politiek’ er in een blog ook wel van langs krijgen. Deze week is minister Bos vaak in het nieuws met zijn oproep dat zware beroepen moeten verdwijnen. Hij zegt dat uiteraard als sociaal PvdA-er, die opkomt voor de arbeider en niet als minister van financiën, die moeite heeft om de AOW te bekostigen als mensen door dat zware beroep niet tot hun 67e kunnen doorwerken.

Misschien ga ik die slachtoffers wel een gezicht geven. Niet een paar regels op een website of in kolom 8 van het streeknieuws. Maar een naam, een gezicht, een verhaal … wie weet…

 

Aart Kraak, 29 september 2009

Geef een reactie

